Post

Omarm de stilte.

Stilte

Even een bekentenis langs mijn kant: ik ben een enthousiasteling, heb een ontzettend grote drive, ik draag efficiëntie een groot hart toe waardoor ik snel en eenvoudig duizend en één dingen voor elkaar krijg. Ik hou van mensen waardoor mijn contactlijst oneindig lang is en ik aanwezig ben in een verscheidenheid aan whatsapp groepjes.  Ik ga ervoor, in welke betekenis dan ook. En ooo ja, ik was nog vergeten dat ik uiteraard mama ben van vier lekker hevige jongetjes. Van wie zouden ze dat hebben? 😉

Yes, that’s me! Bovenstaande drive is een constante aanwezige waardoor ik diegene was die altijd zei: “stil zitten kan ik niet”. Stilte toelaten al evenmin. Jazeker, ik had en heb nog steeds mijn strategieën zoals mediteren, wandelen, het bos is gaan… dit alles om mijn “non-stop doen” te kunnen temperen. En toch is dit niet genoeg. Het was niet genoeg.

Ondertussen ben ik terug van een reis langsheen bergen zand. Een reis doorheen oneindige lange vlaktes waar er werkelijk niks, maar dan ook niks te zien is. Enkel stenen en bergen ergens in de verte. Her & der een verloren struikje dat zich kranig houdt in de ongenadige zon die de Sahara siert. Dagenlang heb ik gestapt, voetje voor voetje, uur na uur, km na km. De eerste dag zat ik nog in de modus van thuis: ik ging met iedereen een praatje doen, vooral luisteren omdat ik nieuwsgierig en geboeid ben door wie mijn reisgenoten wel waren. Op het einde van die dag had ik de woestijn me al een lesje geleerd: opnieuw hevige onuitstaanbare hoofdpijn, net zoals deze kon opduiken op het thuisfront. Tijd voor verandering dus!!!

Een cadeautje lag daar in al dat zand op me te wachten, namelijk STILTE. Na dag één besloot ik het anders aan te pakken. Ik zou wandelen in stilte. Geen conversaties meer. Just me, myself & I.  Hoor ik je denken: ‘dat zou ik niet kunnen?’. Wel, dat dacht ik ook. Het ding is: het werkt verslavend. De volgende dagen nadien kon ik gewoonweg niet meer anders. Ik genoot, besefte en voelde hoeveel de stilte met zich mee brengt.

Volgens het woordenboek verstaan we onder stilte: “de ervaring van geen enkel geluid”. Stilte is echter meer dan dit. Véél meer.  Eckhart Tolle omschrijft stilte als volgt: “’Stilte’ is eigenlijk een ander woord voor ‘ruimte’… stilte heeft geen vorm, en daarom kunnen we ons er niet door middel van denken van bewust worden… denken is een vorm. je bewust zijn van stilte betekent dat je stil bent. Je bent nooit wezenlijker, dieper jezelf dan wanneer je stil bent.” 

oooooollaaaaa! Dat is stevige koek!! Lees het nog maar eens. Lees én probeer het zelf vooral eens uit. Het is pas wanneer je de magie van stilte ontdekt, dat je een vleugje voelt van wat het met je doet.  Er bestaan geen woorden om dit uit te leggen. Ik zou je kunnen voorstellen naar de Sahara te trekken, maar dat is wellicht niet al te realistisch. Vandaar deel ik je hierbij een aantal tips om stilte te creëren in je dagdagelijkse bestaan:

Ontdek & omarm
Probeer dagdagelijkse bewuste momenten van stilte te ontdekken: de stilte in de vroege ochtenduren, de stilte wanneer je naar de school of crèche rijdt in de wagen zonde radio of in stilte op de fiets, stille pauzes tussen woorden, … Ontdekken dus, niet meer dan dat. Wordt jezelf er van bewust, laat de stilte toe zonder er van weg te lopen.  

Elimineer stoorzenders
In ons bestaan zijn er twee grote stoorzenders: namelijk televisie en smartphone. Jep, ik weet het, we weten het allemaal en dan spreken we nog vooral over onze smartphone. Ontzettend veel mama’s spreken deze ‘pijn’ uit. De tijd & energie; de verslaving aan dat kleine (steeds groter wordende) bakje. Bij deze geef ik jullie hierbij een extra zetje, zaken die jullie zeker al gehoord hebben en ik hierbij nog maar eens in de verf zet:

  • Zet al je meldingen af (onder andere Whatsapp, Instagram, Facebook)
  • Laat je smartphone thuis. Draag het niet overal op je, draag het niet met je mee. Indien er zich iets voorvalt vindt je wel een weg om het op te lossen, ook zonder jouw toestelletje. Ga dus ook eens wandelen ZONDER gsm.
  • Laat mensen in je dichte nabijheid weten dat je minder ‘snel’ bereikbaar bent. Voor dringende zaken kan je vragen te bellen, of eventueel je SMS-melding te behouden.
  • Is jouw privé -en werk telefoon hetzelfde?: overweeg een verschillend toestel of zoek heel bewust naar een manier dat voor jou werkt
  • Heb je een vaste lijn? Breng deze weer tot leven indien deze een stille dood tegemoet ging. Dit wil zeggen, meldt het aan de mensen dicht bij jou zodanig ze je kunnen bereiken indien nodig.
  • Sta je ergens te wachten, probeer aan je smartphone te weerstaan. Leer de reflex af om te gaan scrollen. Voor niks nodig. Adem de stilte in.
  • Je smartphone hoort niet thuis op de slaapkamer. Installeer een wekker en laat de je toestel waar het hoort, zeker NIET naast je bed.
  • Dit brengt me tot televisie. Ikzelf heb besloten zo goed als geen – tot heel weinig TV te kijken. Voordien was dit mijn ontspanning bij uitstek op een vrije avond. Sinds de Sahara lees ik ‘s avonds een boek en omhul me in stilte. Mijn smartphone blijft weg. Ik voel me stukken beter en val onmiddellijk in slaap.

Ook ik kan niet zonder mijn smartphone. We leven nu eenmaal in 2020 (jep, bijna!). Mamaboost heeft heel veel te danken aan de connecties binnen Social Media, ik boek mijn treintickets via een app, ik kan niet zonder Waze, ik communiceer in taxi- whatsapp groepjes voor de hobby’s van de kinderen en zo zijn er nog wel veel zaken. Wel heb ik besloten mijn smartphone-gebruik te limiteren in tijd. Ik slaag erin mijn schermtijd te doen dalen door mezelf een stuk te beschermen aan de hand van bovenstaande maatregelen.  Een verademing, want zo creëer je stilte. Ik zweer het je: het is zalig!!  En ooo ja, er is een verschil tussen het weten en het effectief DOEN. Dus doe het.

Stiltekamer
Installeer een stiltekamer, of een stiltehoekje in huis. Waar iedereen weet dat daar de stilte wordt toegelaten. Ik zelf heb geen extra kamer in huis, wel installeerde ik een zetel in een gezellig hoekje waar ik ’s avonds de stilte opsnuif, en/of een boek lees.

Analyseer je leven en creëer
Bekijk waar jij stilte kan creëren. Dit is voor iedereen anders. Ik heb voor mezelf beslist geen coaching sessies  meer ’s avonds in te plannen. De avonden brengen me rust, wanneer iedereen in bed lig. Dit zijn de momenten wanneer de stilte voor mezelf mogelijk is. Ik geef ‘s avonds reeds lezingen, workshops en in 2020 komt er een virtueel programma aan dat ook ‘s avonds zal plaatsvinden. Vandaar creëer ik ruimte voor mezelf.  Ga dus op zoek naar wat jij nodig hebt. Het is vallen en opstaan, uitproberen en zien wat jou helpt.

Voila, bij deze ga ik nu stilte opzoeken.  Ik ga wandelen, en mijn smartphone blijft lekker thuis. En oooo, nog een weetje: op het einde van de 10 dagen in Marokko kreeg ik de totemnaam “silent ground” toegereikt. Daar ben ik verdraaid fier op! Deze neem ik mee naar alle mama’s die mijn pad kruisen.

Heb je vragen, opmerkingen en laat je me graag iets weten? Ik hoor je graag! Katelijne@mamaboos.be

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Katelijne Duron

Mamaboost gebruikt cookies om uw surfervaring makkelijker te maken. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Lees meer