Post

Wat heb JIJ nodig? Jouw weg naar zelfsturing

Zelfsturing

Vorige week, op vrijdagochtend kreeg ik een telefoontje van een mama die wat later die dag zou komen voor haar eerste coaching sessie. Ze belde me om te vertellen dat haar dochtertje ziek was, RSV en uiteraard niet naar de crèche kon.  Alternatieve opvang was ondertussen geregeld; haar schoonmama was opgetrommeld maar had problemen met de wagen en kon er daardoor ook niet op tijd zijn. Dus belde de mama met de vraag, of ze wat later kon komen? Een half uurtje ofzo? Op de achtergrond hoorde ik geluidjes van haar meisje, de mama die haar vermoeid vroeg om even stil te zijn en terug haar aandacht naar de telefoon bracht…

En ik?  Ik voelde van alles! Mijn hele systeem riep: STOP!!  Pauzeknop.  Even ademen en ik vroeg haar: wat heb jij écht nodig momenteel?  Als antwoord volgde een stilte… voor ik goed en wil besefte hoorde ik mezelf vragen: kom je vandaag heel graag op coaching of heb je nu behoefte om gewoonweg thuis te zijn?  Waarna de mama zei: “ja, ik zou graag komen want we hebben onze start als eens moeten uitstellen wegens een ziekenhuisbezoek van mijn ander zoontje. Anderzijds wil ik bij mijn dochtertje zijn. Om half 12 hebben we een afspraak bij de dokter kunnen bemachtigen, ipv mijn schoonmama wil ik eigenlijk zelf gaan.  Moe, ik ben ook wel ontzettend moe want we hebben door de ziekte vannacht (en ook wel andere nachten) geen oog toe gedaan…”.

Wat was ik blij!! De mama stond even stil, voelde bij haarzelf en ik sprak uit wat nodig was: coaching heeft nu geen zin. Meer zelfs, mama & dochter hadden elkaar nodig en nóg meer: mama kon vast en zeker ook wel wat rust gebruiken. Dus stelde ik haar voor: vraag je schoonmoeder sowieso te komen om wat te helpen, kruip ondertussen nog even je bed in en dan kan je zelf met je dochtertje straks naar de dokter. Wij zien elkaar in het nieuwe jaar. En zo geschiedde: opluchting, rust, vertragen, slapen.  

Zelfsturing
Waarom ik jullie dit vertel?  Dit artikel gaat over zelfsturing. Het gaat erom dat je je leven, je tijd, je motivatie leert sturen zonder afhankelijk te zijn van anderen. Klinkt nogal zwaar, maar als mama is het ontzettend belangrijk je autonomie te vergroten. We leven in een tempo om ‘u’ te zeggen. Er is altijd van alles en nog wat gaande, zeker nu in de wintermaanden weegt het precies nog allemaal wat zwaarder door. De kerst staat voor de deur, het is vakantie én toch een heel gedoe met feestjes hier en uitstapjes daar. De weken voordien waren wellicht ook al zwaar genoeg: kindjes vallen ziek, misschien ben je zelf wat op de sukkel, oudercontacten hier en hobby-optredens daar. Propvolle agenda’s, kerstcadeautjes. Dit alles overgoten met “het donker” die reeds om 17u op ons allen neerdaalt.  Ik vergelijk het soms met een tornado: het luwt en brult om ons heen en daar ergens in het midden sta jij zelf.  Allée ja, je PROBEERT je staande te houden. Net zoals de mama hierboven.

Dé vraag van 1 miljoen
En dan komt dé vraag van 1 miljoen natuurlijk: hoe hou je je in godsnaam staande daar in het midden van de wervelwind? Uiteindelijk is het relatief eenvoudig (mits wat oefening ;)) wanneer je de volgende drie stapjes volgt:

1.Geef taal aan je emoties

Stapje één is om bij jezelf te gaan kijken wat er binnen in je leeft. Namelijk bekijken hoe je je in een bepaalde situatie of in relatie met iemand voelt. Om echt te gaan voelen welke emoties er allemaal spelen geef ik je hierbij een lijstje van gevoelens. Deze zijn ‘negatief’ geladen emoties, logisch – wanneer je positieve emoties mag je er vast en zeker naar kijken, maar hoeft er niets persé iets te gaan veranderen.  

Ga na welke emoties voor jou het meeste aanwezig zijn (kies er max 5): ongeduldig, onzeker, gefrustreerd, kwaad, teleurgesteld, schuldig, rusteloos, verdrietig, overweldigd, miserabel, hulpeloos, moe, uitgeput, moedeloos, alleen, ongelukkig, afstandelijk, nostalgisch, ontevreden, …  en er zijn er vast nog meer, dus vul aan met wat jij echt voelt.  Schrijf elk van de emoties apart op een blaadje en leg deze voor je neer. Kijk, en zie wat dit met je doet om ze eens ‘zwart op wit’ uitgestald te zien staan. Het verheldert en geeft taal aan wat je voelt.  

2. Ga na welke behoeften je hebt

Nu je deze emoties in kaart hebt gebracht kan je gaan kijken welke onvervulde behoeften daaronder schuilen. Op die manier ga je na wat jij nodig hebt om de negatief beladen emoties positief te maken. Hierbij geef ik je eveneens een lijstje van behoeften, kies er opnieuw een vijftal uit: warmte, rust, genegenheid, begrip, zin, begrepen worden, harmonie, affectie, communicatie, liefde, vertrouwen, aarding, geduld, doorzettingsvermogen, slaap, zelfvertrouwen, leren, duidelijkheid, groei, inspiratie, empathie, zelfliefde, beweging, ruimte, uitdaging, …  Ook hier kunnen er nog vele anderen zijn. Ga maar eens googlen op ‘behoeften’ en je ziet een hele lijst verschijnen.

Schrijf jouw top 5 eveneens op een briefje en leg ze voor je neer op tafel. Bekijk ze en ga na welke momenteel het meeste wegen: maak een trapje. Onderaan de behoefte dat momenteel het grootst aanwezig is,  en zo bouw je de trap verder omhoog.  Het kan zijn dat de invulling van de eerste behoeften onderaan de ladder de hoger gelegen behoeften op de trap automatisch zullen vervullen. En dit brengt me tot het laatste stapje:

3. Neem je eigen verantwoordelijkheid om deze behoeften in te vullen

De sleutel naar zelfsturing is om te gaan kijken hoe jij, en alleen jij zelf deze behoeften kan invullen. Heel vaak hebben we verwachtingen van anderen, beoordelen we de ander, leggen we de schuld bij iemand anders en gaan we ervan uit dat iedereen behalve onszelf iets aan de situatie kan doen. Het zit echter zo: het is bijna zo goed als onmogelijk iemand anders te veranderen (en dit is maar best zo) en het is ook moeilijk een bepaalde situatie te veranderen. Wat wél mogelijk is, is kijken wat JIJ kan doen. Wat heb jij zelf in handen om jouw onvervulde behoeften in te vullen?

Wanneer dit je lukt, vergroot je je autonomie en heb je de sleutel in handen om je leven te sturen naar waar je gelukkig van wordt. Nu ja, ‘gelukkig’ is een groot woord. Het komt erop neer dat je de dingen aanpakt zodoende jij een leven leeft waar je tevreden over bent, alsook jouw eigen pad volgt. Zonder daarom de verbinding te verliezen met de ander of met de situatie! Nee, de kracht zit erin positieve emoties bij jezelf te bekomen door de onvervulde behoeften ZELF in handen te nemen. Dit kan door alleen stappen te ondernemen bij jezelf, door zaken met elkaar te bekijken of samen aan de slag te gaan door deze emoties en behoeften met elkaar te bespreken. Zodoende heeft dit alles ook een positief effect op je omgeving en iedereen om je heen.  

Zelfsturing is dus je eigen emoties en behoeften reguleren: nagaan wat er speelt en durven je eigen behoeften te vervullen, jij zelf.  Dit is zeker niet altijd evident, maar het lukt je wel – écht waar. Ik zie het dagelijks hier in de praktijk.  Wanneer we aan de slag gaan met de emoties en behoeften wordt alles opeens helder en ontstaat er een soort kracht & actie die voordien ergens was ondergesneeuwd. 

Enfin, ik ga het hierbij houden!  Mijn behoefte ligt nu in me nog even afzonderen alvorens er een mama voor de deur staat. De kroost is thuis, dus de mama & ik trekken lekker het bos in vandaag!

Daarnaast wens ik jullie allen een mooie eindejaarsperiode en een 2020 waarin het volgende mag schitteren:

We willen morgen.
We willen alles.
We willen het keer op keer.
Maar misschien vinden we in minder
wel zoveel meer.

Door: ‘lief leven’
ook wil ik nog even “Trust for business” vermelden als gedeeltelijke inspiratie voor dit artikel.

Wanneer jij in 2020 stapjes naar verandering wil zetten, me graag nog wat beter leert kennen en zicht wil krijgen op wat Mamaboost voor jou kan betekenen? Neem een kijkje op de website. Lezingen, workshops alsook een nieuw online programma komen er aan, ik heb er alvast veel zin in!  Of plan je graag een vrijblijvende intake gesprek? Geef een seintje, ik hoor je ontzettend graag, tot heel gauw in het nieuwe jaar!

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Katelijne Duron

Mamaboost gebruikt cookies om uw surfervaring makkelijker te maken. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Lees meer