fbpx

Post

De aanwezige mama: wat is dat eigenlijk?

De aanwezige mama

Een aanwezige mama. “Wat wil dit eigenlijk zeggen?” vroeg ik me een tijdje geleden af. Een vijftal jaar geleden heb ik beslist er meer voor mijn kinderen te willen zijn. De nanny hebben we gestopt, en de opvang op school namen we minder in gebruik. Ik besliste dus meer thuis te zijn en het zelfstandig pad heeft me daar uiteraard in geholpen.

En toch… nu zoveel jaar later hoor ik mijn zoontje van 7 vaak zeggen: “Mama, je hebt weer geen tijd”. “Mama, je zit op je gsm“”, Mama ik zou graag knutselen”, en dan zie ik zijn blik al: “maar het zal wel niet gaan zeker?”. Of: “Mama, waarom ben je vanavond weer weg”? Omdat ik die avond even ga wandelen of een workshop / webinar geef.  

Dit zijn signalen die aangeven dat ik misschien helemaal niet zo aanwezig ben, dan ik denk te zijn voor onze kroost. En nu ik hier aan het schrijven ben, is er een zoontje ziekjes thuis. Ik ben alweer aanwezig of ook wel afwezig op één of andere manier…

De vraag is echter: wat is een aanwezige mama? Daar bestaat geen pasklaar antwoord op. Vorige week kwam dit thema aan bod bij de mama’s die het verbindingsprogramma binnen Mamaboost volgen. Dat leerde me het volgende:

Een aanwezige mama is een mama die fysiek, mentaal & emotioneel aanwezig is, waaruit pure verbinding met je kind(eren) mag ontstaan. Bovendien heeft dit tot gevolg dat je je kinderen loslaat, terwijl je ze ook nog wel vasthoudt. Bij deze claim ik even deze definitie 😊.

Maar! Het gaat hier om jou… dus: neem eens pen & papier bij de hand en noteer voor jezelf:

Wat betekent een ‘aanwezige mama’ voor jou? Omschrijf dit in je eigen woorden en bedenk ook wat jij daarmee wil bereiken op langere termijn, zoals bijvoorbeeld het feit dat je wil dat je kinderen weten & voelen dat ze steeds bij jou terecht kunnen.

En, in welke mate beantwoord jij aan deze omschrijving? Geef eventueel een score op een schaal van 0 tot 10. Met 0 helemaal niet, en 10 zeker wel.

Even terug naar onze zoon en zijn oprechte open feedback. Dit deed me even stilstaan en actief nadenken over of ik nu wel de aanwezige mama ben die ik wil zijn. “Ik ben er echt wel, maar het kan beter” is mijn verdict. Ik realiseerde me dat ik volledig aanwezig ben wanneer ik met ons jongens buiten ga ravotten, nieuwe dingen mag ontdekken, een fietstochtje maken en ga zo maar door. Wanneer ik ‘s avonds in bed een boekje lees voor onze tweeling, ben ik er ook volwaardig. Nadien bij zoontje 2 in bed kruip om te vragen hoe het met hem gaat en erna met zoon 1 nog even samen gezellig naar een TV-programma kijk op TV. Dan ben ik er zeker wel.

Maar ik ben er ook niet… ik ga ze vaak tijdig halen op school, maar eenmaal thuis ben ik er eigenlijk niet. Ik gooi me op het huishouden, stort me op het avondeten, duik nog eens achter mijn computer voor het werk of betrap me op een babbel met de buurvrouw. Niks mis mee, nee – het kan & mag een bewuste keuze zijn om dit te doen. Echter, ik besef dat ik dit wel anders wil.  

Hoe zit dit bij jou? Waar ben jij aanwezig op een manier dat je het wil? Neem alweer je pen vast en noteer een aantal concrete situaties waar jij er écht wel bent.

Ga verder, en bedenk nu: waar ben je niét aanwezig? Wat staat jou in de weg om er wel te kunnen zijn? Reflecteer daarbij op drie domeinen, namelijk:

  1. Omgeving: bijvoorbeeld kan het huishouden je wegtrekken, of wanneer je aan de keukentafel samen wil kleuren de keuken naar je lonkt om opgeruimd te worden, of net iets te gaan koken of bakken (dit is bij mij namelijk het geval 😊 )
  2. Gedrag: zie je je bijvoorbeeld op je gsm scrollen terwijl je een puzzel aan het maken bent? Of zit je met je gedachten op het werk terwijl je samen op de speeltuin bent?
  3. Vaardigheden: wil je knutselen of voetballen met je zoontje, maar is dit gewoonweg je ding niet?  

Bekijk voor elk domein wat je parten speelt en of je iets kan & wil aanpassen om jouw definitie van een aanwezige mama in te vullen.

We spreken hier over een ‘aanwezige’ mama, het kan daarbij ook zijn dat jij net beseft té veel aanwezig te zijn en je dit net minder wil.

Of dat je beseft dat jouw gemoedstoestand, mentale & fysieke staat er ook toe bijdraagt in welke mate het je al dan niet, minder of beter lukt. Wanneer je je niet goed voelt is het steevast moeilijker om er te zijn op een manier dat je wil. Net even niét aanwezig zijn en je eigen ding doen kan net helpen om net wél aanwezig te kunnen zijn. Snap je? 😊

Ik ben reuze benieuwd wat dit artikel met je doet? Wat komt er bij je binnen? Wat neem je mee? Laat het me zeker weten!

Daarnaast nodig ik je graag uit op de workshop ‘krachtige handvaten voor mama’ die er binnenkort (op donderdagavond 1 april) weer aankomt. Want één ding is zeker: een aanwezige mama is alvast een mama die de tijd neemt om aan zichzelf te werken en de nodige me-time vast te pakken. De workshop geeft daar een pasklaar antwoord op. Wil je erbij zijn? Meld je dan hier aan!

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen voor mij, stel ze dan hieronder in de reacties. Zit je ergens mee, en wil je samen met mij bespreken hoe ik je als mamacoach kan helpen? Stuur me dan een mail: katelijne@mamaboost.be en dan plannen we een vrijblijvend gesprek in!

Pin dit artikel voor later

Aanwezige mama zijn mamacoach oefening
Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en GooglePrivacy PolicyenServicevoorwaarden toepassen.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Katelijne Duron

Schrijf je GRATIS in voor meer tijd, rust & energie!

Lieve mama,

Momenteel staat Mamaboost op non-actief. In schooljaar 2021 – 2022 verleg ik namelijk mijn focus en vind je me terug als student. Daardoor zijn er momenteel geen intakegesprekken mogelijk, en kan je evenmin inschrijven op het coaching programma ‘Mama Groeit!’.

Blijf je graag in de verre toekomst op de hoogte?  Meld je gerust aan op de nieuwsbrief, of voor het gratis mini-coaching traject hieronder, zodanig ik je later weer mag inspireren.

Ontvang de drie-daagse coaching video's in je mailbox, om stap per stap te gaan naar meer tijd, rust & energie!

    Mamaboost gebruikt cookies om uw surfervaring makkelijker te maken. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Lees meer