fbpx

Post

Voor jezelf zorgen: wat als je dat niet genoeg doet?

Voor jezelf zorgen als mama zelfzorg me time mamaboost

Voor jezelf zorgen, zelfzorg, me-time! Hét thema, altijd maar weer opnieuw! Een tijdje geleden maakte ik een podcast aflevering over zelfzorg en kreeg ik feedback dat het wel fijn zou zijn een aantal zaken hiervan op papier te hebben.

Bij deze geef ik gehoor aan deze vraag en wijd ik graag ook een artikel aan dit thema. Want laten we eerlijk zijn: er kan niet genoeg aandacht aan zelfzorg gegeven worden! Het is gewoonweg ontzettend belangrijk als mama om voor jezelf te zorgen.

Je kan namelijk pas goed voor je kindje(s) zorgen, wanneer je goed voor jezelf zorgt. Het is net als in een vliegtuig: eerst jezelf het zuurstofmasker opzetten, en dan pas eender wie rondom je heen.

Aangezien er al heel wat geschreven is over dit thema, gooi ik het graag even over een andere boeg. Namelijk …

Wat gebeurt er wanneer je NIET voor jezelf zorgt? Welk effect heeft dit op jou?

Ik besefte een aantal maand geleden dat ik onze jongens een beetje beu was… dat wanneer we bijvoorbeeld het bos introkken, of naar het speeltuin gingen ik er werkelijk niet graag bij was. Ik werd ‘letterlijk’ leeggezogen. “Vreemd”, dacht ik. “Hoe kwam dit toch?” Ik ben geen mama die graag knutselt of samen bakt met de kinderen, maar normaal gezien trek ik wel graag met hen de natuur in. En toch… ook dit ging opeens niet meer. 

Wat bleek? Omwille van Corona had ik mijn grote zelfzorg momenten niet meer. Namelijk af en toe eropuit trekken, alleen. Een reisje naar een vriendin in Oostenrijk, of een wandelretraite in de woestijn, …  dit was normaal gezien mijn strategie om écht goed voor mezelf te zorgen en er te kunnen staan voor mijn jongens. 

Dit niet meer kunnen doen, deze zelfzorg-strategie niet meer toepassen, zorgde ervoor dat ik er als mama niet meer kon zijn op een manier dat ik wilde. Ik wist wat me te doen stond: een nieuwe strategie zoeken en deze heb ik ondertussen gevonden, maar dat terzijde 😊. Het gaat hier om jou, dus:

Ik stel je hierbij opnieuw de vraag: ‘Wat gebeurt er bij jou wanneer jij niet voor jezelf zorgt?’

Neem eens pen & papier en teken in het midden van het blad jezelf (een stokvrouwtje is helemaal oké!). Kruis aan wat het met je doet. Bijvoorbeeld ga je meer roepen (je kruist dus je mond aan), of krijg je hoofdpijn (kruis je hoofd aan), migraine, eczeem, druk op je schouders, prikkelbaar worden, enzovoort en verder… Duid jouw signalen aan. Dit zijn jouw ‘stresssignalen’ die boven water komen drijven wanneer je niet voor jezelf zorgt, wanneer je geen ruimte neemt voor jezelf.  

Ga door tot je er minstens tien hebt en kleur dan de top drie aan die er voor jou écht uitspringen.

Die signalen zijn jouw knipperlichten! Het rode licht dat zegt: oei, stop… tijd om hier iets aan te doen! Idealiter staat het licht uiteraard nooit op rood. Het is het groen, misschien wordt het wel eens oranje, maar je wil dat het nooit rood wordt.  

De vraag is dan wat je eraan kan doen… Heel wat!

Vooreerst kan je al heel makkelijk je energie-gevers & nemers in kaart te brengen. Daarvoor verwijs ik je graag naar mijn gratis mini-coaching traject waar ik jou hiervan laat proeven en jou door deze oefening neem a.h.v. een werkboek & video training.

Anderzijds wil ik ook heel eerlijk zijn, even confronteren… want ik heb ondertussen geleerd dat het heel moeilijk is om op je eentje ervoor te zorgen dat je zuurstof krijgt en dat je goed voor jezelf zorgt. Er kunnen onderliggende patronen aanwezig zijn die je tegenhouden voor jezelf te kiezen. Of de kans is ontzettend groot dat je bepaalde acties definieert te doen zoals bijvoorbeeld op tijd in bed kruipen, minder scrollen op de gsm, wekelijks yoga doen, … en dat deze na twee weken vervallen in het niets. 

Herkenbaar? Oooooo ja… !!!  Alleen is het nu eenmaal ontzettend moeilijk om daarin verandering te brengen. De weg naar de juiste balans kan, deze bestaat en is ook broodnodig voor jou als mama. Maar weet dat het in je eentje heel moeilijk is om deze weg in te slaan en succesvol te bewandelen.

Vandaar: roep hulp in, doe het niet alleen! Start met het volgen van het mini-coaching traject, of contacteer me en dan bekijken we samen hoe ik jou kan helpen.  Want dit… dit is pas écht zelfzorg: de stap zetten naar hulp, de stap zetten naar groei! Welkom 😊

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen voor mij, stel ze dan hieronder in de reacties. Zit je ergens mee, en wil je samen met mij bespreken hoe ik je als mamacoach kan helpen? Stuur me dan een mail: katelijne@mamaboost.be

Pin dit artikel voor later

voor jezelf zorgen - zelfzorg voor mama's - mamaboost mamacoaching
Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en GooglePrivacy PolicyenServicevoorwaarden toepassen.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Katelijne Duron

Schrijf je GRATIS in voor meer tijd, rust & energie!

Lieve mama,

Momenteel staat Mamaboost op non-actief. In schooljaar 2021 – 2022 verleg ik namelijk mijn focus en vind je me terug als student. Daardoor zijn er momenteel geen intakegesprekken mogelijk, en kan je evenmin inschrijven op het coaching programma ‘Mama Groeit!’.

Blijf je graag in de verre toekomst op de hoogte?  Meld je gerust aan op de nieuwsbrief, of voor het gratis mini-coaching traject hieronder, zodanig ik je later weer mag inspireren.

Ontvang de drie-daagse coaching video's in je mailbox, om stap per stap te gaan naar meer tijd, rust & energie!

    Mamaboost gebruikt cookies om uw surfervaring makkelijker te maken. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Lees meer