Post

Kan jij het nog dragen?

Kan jij het nog dragen_ Mama zijn mama coach burnout vermijden bij moeders

29 juni vandaag. Twee dagen voor de grote zomervakantie, of misschien is deze al gestart wanneer je dit leest. Een periode waar mama’s vaak met een dubbel gevoel naar kijken. “Het is als een berg” hoorde ik onlangs nog – een berg waarvan we momenteel wél de hoogte en lengte van kennen. Een drietal weken geleden hebben we evengoed de beklimming van een berg afgerond. De core-lock-down periode duurde exact een zomervakantie en opeens staat er alweer eentje voor de deur. Ook al wordt deze volledig anders, ook al is er het ‘nieuwe normaal’ deze periode is en blijft voor velen een mengeling tussen vakantie én met schrik je afvragen hoe we dit nog maar eens gaan doorkomen.  

Deze week zat ik in opleiding en kreeg ik meermaals deze vraag voorgeschoteld: “En Katelijne, zie je het zitten?”, “Hoe hebben jullie het georganiseerd?”. En toch lijkt het ook ergens wel of deze periode opeens normaler en makkelijker lijkt dan ooit tevoren.  Want ach, de lock-down zijn we doorgekomen, doe er nog maar eens 9 weken bij – niet enkel voor ons als mama, als papa, maar evengoed voor onze kroost. Nu we net weer het nieuwe ritme van ‘aangepaste’ school omarmd hadden, mogen we weer schakelen. 

Wanneer je me al een beetje kent, dan weet je dat het positivisme altijd wint! Aan externe factoren kunnen we vaak niets doen, de situatie is wat ze is. Wat wel kan, is de zaken zelf in handen nemen. Namelijk bekijken hoe je er zelf in staat, hoe je met de zaken omgaat en dan heel hard in het oog houden wat jij nodig heb om dit te dragen, net zoals je zoveel andere dingen draagt.

Dit brengt me tot jouw draagbalk … “Mijn wat, Katelijne?!!”. Jazeker, jouw draagbalk. Dit is een metafoor voor datgene wat in jou zit, wat maakt dat je allerhande zaken in jouw leven draagt. Jouw innerlijke kracht, je draagkracht dus. Elke van ons heeft er zo eentje. De sterkte van jouw draagbalk is een stuk genetisch bepaald. Maar ook je persoonlijkheid, opvoeding, omgeving, bepaalde trauma’s en ervaringen in het leven, zorgen ervoor hoe dik of dun je draagbalk is. We dragen allemaal ontzettend veel, voor elke mama is dit anders. Voorbeelden hiervan zijn een verbouwing, je relatie, je kindje(s), een verhuis, een zwangerschap, een ziek familielid, je werksituatie, een emotionele gebeurtenis, … en dus ook een zomervakantie die voor deur staat. Dit alles duwt vanboven op je draagbalk en is dus jouw draaglast.

Welnu: hoe ziet jouw draagbalk eruit? Kan je naar eigen gevoel veel aan en ziet deze er dik en stevig uit? Of is ze net fijn, fragiel? Vertoont ze barstjes? Alles is oké, zolang je maar bewust bent van hoe jouw draagbalk (draagkracht dus) eruit ziet voor jezelf. 

Neem eens een pen en papier en teken jouw balk even neer in het midden van je blad. Bedenk nu wat jij allemaal draagt, namelijk wat duwt op jouw draagbalk?  

Wanneer het allemaal wat veel wordt kan jouw balk barsten gaan vertonen en in het ergste geval breken.  Een breuk kan een depressie betekenen of een burn-out. Dit zijn uitersten, maar deze zijn realistisch wanneer je balk effectief kraakt. Het kan evengoed zijn dat jij je ontzettend prikkelbaar voelt, dat je minder en minder lacht. Wanneer ik dit bij mezelf zie, dan weet ik dat mijn draagbalk veel barstjes begint te krijgen. Om dit te vermijden is het belangrijk om er voor te zorgen dat jouw balk niet gaat breken. Her en der zijn er altijd wel barsten die we in het oog moeten houden en zorgen dat ze niet te diep worden.   

Hoe dit werkt? Door jouw balk te stutten. Met stutten bedoel ik dat je bepaalde zaken kan gaan doen zodanig je balk niet gaat barsten en ook dat bepaalde kleine barstjes worden opgevuld. Je gaat met name je draagkracht versterken en dus je draaglast verkleinen. Er bestaan zes basisdomeinen waar jij als mama extra aandacht aan kan geven. Deze domeinen zijn voor iedereen ontzettend belangrijk, maar als mama, én zeker in de kraamperiode of al zeker tijdens een zomervakantieperiode kan je ze nog eens extra in de spotlight zetten: 

  • Slapen
  • Eten
  • Bewegen
  • Verwennen
  • Vrienden
  • Leren

Dit zijn zaken die we maar al te goed kennen en ook wel weten, maar als we eerlijk zijn tegen ons zelf dan durven we al datgene te laten verwateren.

Slapen bijvoorbeeld: je bent misschien moe, doodmoe …, en toch kruip je pas om middernacht in bed. Dat is logisch ook, de avond-uurtjes zijn de uren waar je rust ervaart, tijd voor jezelf kan nemen en nog van alles kan doen wanneer de kinderen in bed liggen. Echter, we hebben ons slaap nodig en het is dus belangrijk dat je op tijd in bed kruipt. Makkelijker gezegd dan gedaan, ik weet het!

Bewegen is ook zoiets. Hoe zou je dit nog gaan inbouwen?! Terecht, daar is misschien geen tijd voor, maar zie het opnieuw eenvoudig. Even buiten gaan met je kleintje en een wandelingetje doen is ook bewegen. De trap op en af lopen is ook bewegen. Kan je met de fiets of te voet een boodschap doen? Dit is ook bewegen. Ook de andere zaken zijn helemaal geen evidentie, maar elk klein iets is goed. Zolang je je er maar van bewust bent.

Bekijk deze zes domeinen voor jezelf en geef jezelf een score in welke mate deze goed voor je zelf aanvoelen.

0: Heel slecht, spendeer ik zo goed al geen kwalitatieve tijd aan, hier komt het echt niet van. 

10: Top, ik ben heel tevreden en vind dat ik hier kwalitatieve & waardevolle tijd aan besteed. 

 Slapen    0  ——————————————————————–  10 
 Eten    0  ——————————————————————–  10 
 Bewegen    0  ——————————————————————–  10 
 Verwennen    0  ——————————————————————–  10 
 Vrienden    0  ——————————————————————–  10 
 Leren    0  ——————————————————————–  10 

Eenmaal je dit in kaart hebt gebracht kan je kijken waar je laag op scoort en kan je inbouwen hoe je je score kan opkrikken. Misschien scoor je heel laag op “leren”, door dit artikel te lezen en je draagbalk in kaart te brengen heb je alvast weer wat bijgeleerd en ben je zaken aan het bijleren. En hup; score gaat omhoog! Zo eenvoudig is het 😉. 

Maar ik weet het, evident is het zeker niet! Zoals steeds komt het er op neer dat je tijd neemt voor jezelf, stil staat bij jezelf en kijkt wat je kan doen om ervoor te zorgen dat jij stevig in je schoentjes staat. Op die manier heb je jezelf en iedereen om je heen zoveel meer te geven, ook je kinderen dus.

Neem je draagbalk er af en toe bij, al zeker tijdens deze 9 weken die voor de deur staan. Ook al hebben we vakantie, als mama is ook dit niet evident. Hou heel hard in het oog dat je draagbalk niet te veel barstjes vertoont en bekijk hoe je deze kan gaan stutten wanneer blijkt dat dit wel het geval is. Een gebroken draagbalk wil je niet, écht niet!! 

Heb je het gevoel dat jouw draagbalk aan het buigen en kraken is? Belangrijk om vroegtijdig aan de alarmbel te trekken en ook hulp in te roepen! Weet je niet hoe?  Laat het me weten en ik breng je op het juiste pad.

Ik heb twee opties voor je:  

  1. Tijdens een verkennend gesprek gaan we na of ik jou kan helpen en op welke manier. Dit gesprek gaat virtueel door, dus geen extra last en zwaarte om je te verplaatsen. Veilige en wel horen & zien we elkaar, vrijblijvend bekijken we wat jij allemaal draagt, waar jij tegenaan loopt om stapjes te zetten naar lucht, ruimte en stevige voetjes op de grond. Een warm welkom dus! 
  1. Goed nieuws, de e-workshop “krachtige handvaten voor mama” was een ontzettend groot succes een tijdje geleden. Dus heb ik besloten deze nogmaals te laten doorgaan, namelijk op dinsdagavond 18 augustus om 20u.  Dit kan je volgen van op reis, op het terras of in je luie zetel – ook al gaan we aan de slag! Benieuwd? Hier vind je de nodige informatie. Ook daar hartelijk welkom! 
Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Katelijne Duron

Mamaboost gebruikt cookies om uw surfervaring makkelijker te maken. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Lees meer