Post

Omarm de angst en onzekerheid

Omarm je angst

Dit artikel schrijf ik als antwoord op de mailtjes en reacties van mama’s die ik binnenkrijg bij Mamaboost. 

Angst en onzekerheid grijpen ons naar de keel. Ook in het nieuws, op TV, in de krant wordt dit meermaals aangekaart. Corona maakt ons angstig. Logisch ook, we vechten tegen een onzichtbare vijand.

Daar bovenop hebben we geen controle over wat er op ons af komt en hoe lang dit alles gaat duren. Ook al komen er de laatste tijd positieve signalen, dan nog blijft het tasten in het donker en weten we niet hoe dit nog allemaal verder zal verlopen.  

Wat doe je wanneer je bevangen wordt door angst? Dit is géén evidentie, het is ontzettend moeilijk, het vergt moed.

Een dik jaar geleden had ik last van angstaanvallen. Ik volgde toen de intensieve opleiding ‘perinatale counseling’ waar we toen net deze zaken bestudeerden. Ik leerde daar wat angst precies is en wat het met je doet. Het hielp me de angst in de ogen te kijken, een paar strategieën te ontwikkelen om ze ‘aan te kunnen’, maar vooral ook om mijn angst niet te gaan vermijden. Want op die manier wordt ze alleen maar groter! 

De sleutel: omarm je angst, en nog beter, doe er iets mee. 

Bij deze een aantal concrete tips: 

1) Laat toe wat er is 

De eerste stap is alvast accepteren dat je angst voelt. Net zoals ook onze kindjes ‘bang’ mogen zijn van iets, is het voor jezelf ook van belang je bewust te zijn van je gevoelens. Is dit boos, bang, onzeker, blij, triest,… al deze gevoelens mogen er zijn. Dus ook angst en onzekerheid.  

2) Durf je angst in de ogen te kijken 

Angst wegdrukken heeft geen zin. Je kan dit vergelijken met een ballon die je onder water duwt, laat je die los dan schiet ze met al haar kracht omhoog.  Er naar kijken en toelaten is dus een veel betere strategie.

Maar hoe doe je dit dan? Er zijn verschillende manier mogelijk, een toffe oefening die je kan doen gaat erom de angst in beeld te brengen. En daar bijkomend te gaan kijken wat jou net blij maakt en hoop geeft in deze moeilijk tijden.  Je hebt alleen maar drie blaadjes papier nodig en wat potloden. Het is dus ideaal om dit te combineren met een teken/knutsel momentje met de kindjes:   

  1. Neem het eerste blad erbij: teken hierop jouw angst. Probeer er niet te veel over na te denken. Duik in je gevoel dat je bang maakt, roep dat gevoel op en gebruik je verbeelding. Wat komt er bij je binnen? Zie je een kleur, een vorm, is die groot, klein, misschien is het een heel duidelijk beeld. Zet dit op papier. Het gaat hier uiteraard niet over je tekentalent!  Alles is goed genoeg, het kan evengoed een vlek zijn die je getekend hebt. 
  2. Leg het eerste blad even aan de kant en neem het tweede blad erbij: hier maak je opnieuw een tekening. Teken deze keer een kleur, beeld, vorm dat jou hoop geeft. Hoop, geluk, blijdschap. Denk opnieuw niet te lang na. Probeer een beetje te zakken in je lichaam. Voel, zie, doe je ogen even dicht en zet datgene wat binnen komt op papier. Dit kan bijvoorbeeld een zonnestraal zijn, een bloem, je lachende kindje(s) of eender wat. 
  3. Leg dit blad nu ook even opzij. Het laatste blad dient om een beeld op papier te zetten die voor jou symboliseert wat jouw leven vandaag zou zijn zonder dat de angst jou overmant. Hoe zou jij zijn, hoe zou jij je voelen, als de angst (datgene dat je op blad één hebt neergekleurd) niet, of maar een klein beetje aanwezig zou zijn. 

Je hebt momenteel drie beelden op papier staan. Nu mag je een kleine ceremonie doen voor jezelf. Leg blad één op de grond met de bovenkant naar boven. Doe dit traag.

Neem dan blad twee erbij (de hoop): leg dit boven op het blad van de angst, met de tekening naar beneden: dit houdt in dat de hoop de angst een beetje toedekt zoals een warm deken.  Het is niet dat we het verstoppen, wel dat hoop mag zegevieren. Doe dit allemaal traag, geef er de nodige aandacht aan. 

Stap drie is het mooiste! Leg het derde blad er nu boven op met de tekening naar boven. Dit is het blad van hoe het voor jou zou zijn moest dat stukje angst er niet / of minder zijn. Ga nu boven op het stapeltje papieren staan, adem diep in en uit. Bekijk wat het met je doet. Je zal zien: het brengt iets heel positief teweeg! Oké ja, het is misschien wat ‘out of the comfort’, maar dit is net hoe we leren en groeien van de uitdagingen op ons pad. 

Een angstpiek? Kies je strategie 

Er zijn heel veel technieken om de angst die je voelt een beetje te laten ‘zakken’. Vooral de natuur werkt helend. Ga veel wandelen, ga buiten, sta met je blote voeten in het gras (loop sowieso veel op blote voeten rond). Pak eens een boom vast, duw met je handen tegen een muur, ga zitten op de grond, mediteer, doe ademhalingsoefeningen.

Vooral nu zie je heel veel mooie initiatieven van mensen die virtueel yoga aanbieden, je ademhalingstechnieken aanleren, meditatie doen… er bestaan ook heel veel apps. Dit zijn zaken die voor de Corona tijd ook al heel hard aanwezig waren, nu des te meer. Zoek en bekijk wat voor jou werkt. Opnieuw: het is even aanpassen, groeien in jezelf. 

Scherm je af van het (pijnlijke) nieuws  

Als het nieuws in de wereld je momenteel heel hard raakt, je slapeloze nachten bezorgt en de angst je daardoor naar de keel grijpt, bekijk dan of je het nieuws even laat voor wat het is. Uiteraard is het nog belangrijk de richtlijnen te kennen en te weten waar aan of waar af. Dit kan nog steeds via je partner of een ander persoon met wie je afspreekt dat hij of zij je op de hoogte houdt van de grote lijnen binnen de Corona-wereld. Of je beslist enkel her & der de hoogtepunten te bekijken, of alleen maar nieuws te kijken dat je blij maakt. Op die manier bescherm je jezelf van al de beangstigende berichten die nu op ons af komen. 

Lachen, spelen, plezier, ventileer 

Dit is misschien nog het allerbelangrijkste van dit alles. Blijf lachen, zoek plezier op, dans, speel. Breng je vrije kind naar boven! En praat met anderen, deel en ventileer. 

En vooral: weet dat bang zijn normaal is, je bent niet alleen!!  

Bij deze wens ik je heel veel moed, succes, warmte en verbinding toe in deze onzekere periode. En vooral ook: vraag hulp wanneer je het echt moeilijk helpt. Als je graag concreet aan de slag wil, geef me een seintje en dan plannen we een vrijblijvend intake gesprek in. Daar kijken we waar je tegenaan loopt en op welke manier ik jou kan helpen. Momenteel verlopen alle coaching sessies virtueel, dit gaat ook! Heel hartelijk welkom dus! 

Bovendien ben ik steeds benieuwd wat het artikel met je doet! Alle opmerkingen, bevindingen, eender wat… welkom!! Ik ontvang het graag 😊 

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Katelijne Duron

Mamaboost gebruikt cookies om uw surfervaring makkelijker te maken. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Lees meer