Post

Op blote voeten door het leven. Mama’s weten waarom!

blote voeten

2 september, de start van het nieuwe schooljaar! De start van hobby’s, de start van zoveel meer. Dit artikel biedt enige hulp wanneer de ‘ratrace’ weer begint. Misschien wel wat materie die al dan niet een beetje uit je comfort zone ligt.  Probeer en zie wat het met je doet! Veel lees & doe plezier :

Begin augustus gingen wij op verkenning in Limburg. Reizen in eigen land. Zalig is dit, er is nog zoveel te ontdekken en zo blijven we ook gespaard van een eindeloos lange autorit.  We kwamen onder andere terecht op het “Blote voeten pad” in Lieteberg. Een uitgestippeld pad die je dus enkel en alleen op je blote teerbare voetjes mag bewandelen. Her & der wat hindernissen onderweg: van water tot modder, van kiezels tot turf en een uitkijktoren met zicht op het groene Limburg.

Daar stonden we dan, het regende, wat de sensatie al bij al nog een extra tintje gaf. Maar toch…ik vond het een beetje een absurde gedachte: ergens heen rijden om dan uiteindelijk geld neer te tellen om op blote voeten te lopen?! Toch?…
Ikzelf en ook onze jongens creëren dagelijks wel een blote-voeten-ervaring: het mag winter zijn of zomer, pantoffels staan alvast niet onze woordenboek. In de tuin, op speeltuinen en zelfs op straat zie je ons ronddraven op blote voeten. Het neemt zelfs zo extreme vormen aan dat één van ons jongste zoontjes momenteel nog amper schoenen aan wil!  Goed ja, dat is een brug te ver – maar ik wil maar even aangeven hoe vreemd ik het vond om een wachtrij te zien staan bij de ingang in Lieteberg, bussen vol mensen, echt waar!

Soit, al bij al had ik er ook wel mijn plezier in én vonden ook de kinderen het superleuk.  Maar waar ik nog het meeste uit leerde waren de mensen rondom me heen… Ik hoorde letterlijk iemand zeggen: “ik voel me zo naakt zonder schoenen!” en ik zag dames ‘sukkelen’ overheen kiezeltjes en bepaalde paadjes zelfs vermijden. Nog meer: ik stond versteld van hoe weinig mensen aandacht geven aan hoe deugd het doet om af en toe ‘barrevoets’ door het leven te gaan. En op die manier ook rechtstreeks contact te maken met de aarde.  Met de benoeming ‘aarde’ en ‘aarden’ ben ik wat voorzichtig, dit komt al snel zweverig over,  wat voor velen een brug te ver. Maar toch wil ik er het hier wél over hebben.   Waarom? Omdat ik er rotsvast van overtuigd ben dat dit voor iedereen én dan ook vooral voor mama’s ontzettend belangrijk is.  Ik mocht het aarden amper een tweetal jaar geleden ontdekken, het was een openbaring en verademing om dit in mijn leven toe te laten. Zonder kan ik echt niet meer.  

‘Gronden’ of ‘aarden’ betekent eigenlijk dat je bewust verbinding maakt met de aarde. Je laat energie die je kwijt wil los in de aarde en de aarde geeft op haar beurt stabiele basisenergie terug. Dit kan voor jou misschien zweverig klinken. Oké, fair enough! Op zich hoef je dit zo niet te bestempelen of te benoemen. Noem het zoals je wil, maar het zorgt er gewoonweg voor dat je je rustiger voelt. We leven nu eenmaal heel vaak ‘in ons hoofd’. Door te gronden maken we verbinding met onszelf en krikken we ons algemeen welzijn op.  Ik voel me er effectief lichter en contenter door. Wanneer ik door de drukte het aarden wat op zij schuif, voel ik me somberder en ook vermoeider worden. Daarnaast brengt het me ook rust en kan ik dingen van op een afstand bekijken, het geeft je ook creativiteit.  Bon, het is dus echt de moeite waard !

Er zijn vele manier om te aarden. Het is heel eenvoudig, en het neemt ook weinig tijd. Bij deze geef ik jullie een paar voorbeelden & er zijn er nog eindeloos meer. Op zich doet iedereen dit op zijn/haar eigen manier, het is een zoektocht naar wat voor jou werkt: aan jou om even te exploreren en te ontdekken wat bij jou past:

  • Ga wandelen. Een half uurtje per dag, zonder gsm. Kijk rond, laat alles rustig op je afkomen, laat gedachten voorbij drijven, zonder oordeel. Ga wandelen in het bos of op het strand. Uit vele onderzoeken blijkt dat de natuur positieve effecten op ons heeft. Mag dus ook op blote voeten!
  • Ga met je handen in de aarde wroeten & ploeteren: lekker in de tuin werken, onkruid wieden. Een mama tijdens één van de workshops vertelde me dat ze de haag snoeit met een kleine snoeischaar. Voor haar is dit pure ontspanning, maar uiteindelijk is het een vorm van aarden & vertragen. Wanneer je geen tuin hebt kan je planten potten en deze verzorgen & verpotten. Groen in huis brengt eveneens rust.
  • Mijn favoriet: ga werkelijk met blote voeten in het gras staan. Voel bewust je voeten op de grond. Stap bewust rond, voel de aarde, voel de stabiliteit van de grond.
  • Poetsen & kuisen. Koppel het minder aangename aan het nuttige. Kuisen is ontzettend goed om te gronden. Wees bewust van je handelingen. Probeer te kuisen op blote voeten, voel opnieuw de grond.
  • Ga dansen! En ook hier weer: liefst van al op blote voeten. Laat je maar eens goed gaan, zwieren en bewegen. Breng ook af en toe je aandacht naar je voeten, voel je voeten bewust op de grond.  Aanrader: De Bongo Song – Safri Duo
  • Bekijk je voeten, wat vind je van je voeten? Sta er even bij stil en geef ze een welverdiende voetmassage. Rol eens met je voet over een tennisbal of stok.
  • Bewegen, spelen, dollen. Breng het kind in je naar boven. Stamp en spring op de grond.
  • Draag rode kleren.
  • Breng bewust je aandacht naar je adem.  Je kan dit oefenen op kleine momentjes tijdens de dag. Bijvoorbeeld in de wagen, in de rij in de supermarkt, aan de schoolpoort, tijdens het koken. Leg eventueel één hand op je borst, één hand op je buik en adem diep in en uit. Maak je adem vol. Er betaan apps en websites genoeg waar je ademhalingsoefeningen onder begeleiding kan doen. Gewoonweg even Googlen.
  • Mediteer. Mediteren brengt je tot rust en laat je aanwezig zijn in het hier en nu, zonder oordeel. Mediteren is voor velen onder ons niet makkelijk, het vergt enige oefening. Ik nodig je uit om het eens te proberen via “www.leven in de maalstroom.be.” Daar vind je meditatie oefeningen van 10 à 15minuutjes die je op weg helpen om even stil te staan in het hier & nu.  Daarnaast bestaan er ook vele apps die je leren mediteren en ademen, “Headspace” is er zo eentje van. Exploreer en zie wat voor jou al dan niet werkt.  Let wel, geef niet te snel op! Dit is echt wel oefenen en ook toelaten dat het niet onmiddellijk lukt zoals je zelf zou willen.

Voila, bij deze heel wat aardingsmogelijkheden! Ga na wat voor jou werkt. Probeer en bekijk wat echt jouw ding niet is. Probeer eens iets uit wat voor jou ‘out of the comfort zone’ lijkt te zijn, wie weet wat het teweeg brengt! Maar vooral, doe het gewoon en zoek je favorieten op.  Ik ga vandaag zeker nog even het bos in (het is van doen 😉 ), dit doe ik trouwens ook met de mama’s hier in begeleiding. Al wandelend het bos in: dit is toch wel eentje van mijn grondingsfavorieten!

Ik ben benieuwd naar je reacties! Altijd welkom. En delen mag ook altijd 🙂

Share on facebook
Facebook
Share on google
Google+
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Katelijne Duron

Mamaboost gebruikt cookies om uw surfervaring makkelijker te maken. Door verder gebruik te maken van deze website ga je hiermee akkoord. Lees meer